Podsumowanie Festiwalu EnergaCAMERIMAGE
Każda złotówka wydana przez Miasto Toruń na organizację Festiwalu EnergaCAMERIMAGE przyniosła lokalnej społeczności ponad trzy złote. Miasto zyskało także dzięki wyjątkowej w tym roku obecności wydarzenia w mediach, gdzie wzmianki o wydarzeniu pojawiły się ponad 9 tysięcy razy, co zaowocowało ekwiwalentem reklamowym w wysokości ponad 30 milionów złotych. Działania promocyjne festiwalu zostały wycenione na kolejne 9 milionów złotych. To najważniejsze dane przekazane przez organizatorów EnergaCAMERIMAGE podczas konferencji podsumowującej listopadowe wydarzenie.
Koniec stycznia dla organizatorów największego toruńskiego wydarzenia kulturalnego to czas podsumowań i rozliczeń finansowych. Z tej okazji Fundacja Tumult i Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE zorganizowali spotkanie z mediami w którym uczestniczyli Pomysłodawca i Dyrektor Festiwalu Marek Żydowicz oraz Dyrektor ECFC Kazimierz Suwała. Z zaprezentowanych podczas konferencji danych wynika, że jubileuszowa 30. Edycja festiwalu EnergaCAMERIMAGE przyciągnęła gości z rekordowej liczby 78 krajów. Do Torunia przyjechało między innymi 800 autorów zdjęć 650 studentów szkół filmowych 130 przedstawicieli mediów i 1200 reprezentantów branży filmowej. Festiwal był prawdziwym świętem kina, w ciągu nieco ponad tygodnia w Toruniu zobaczyć można było 226 filmów. 21 spośród nich zdobyło 70 nominacji do najważniejszych nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej i już wkrótce powalczy o Oscary. Podczas jubileuszowej edycji festiwalu po raz pierwszy w Polsce zobaczyć mogliśmy m.in. filmy „Tar”, „The Banshees of Inisherin”, "The Fabelmans" czy otwierający wydarzenie "Empire of Light".
Organizatorzy musieli zmierzyć się w minionym roku z rosnącymi kosztami organizacji festiwalu, którego budżet w tym razem zamknął się w kwocie 13 milionów złotych. Złożyły się na nią się dotacja Miasta Toruń (3 mln. złotych), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (3 mln. złotych), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko- Pomorskiego (1 mln. złotych), pozostałe 6 milionów złotych zapewniła swoimi działaniami Fundacja Tumult. Podczas minionej edycji EnergaCAMERIMAGE, ponad 4 miliony złotych organizatorzy wydali w samym Toruniu m.in. na usługi hotelarskie, gastronomiczne transportowe, ale też koszty najmu i wynagrodzenia mieszkańców miasta zaangażowanych w organizację wydarzenia. Według szacunkowych wyliczeń 4000 gości festiwalowych, w tym blisko 2500 obcokrajowców wydało w mieście ponad 5 milionów złotych, dane te opracowane zostały w oparciu o raporty Głównego Urzędu Statystycznego, który przygotowuje dane na temat przeciętnych wydatków Polaków i obcokrajowców w trakcie kilkudniowych wyjazdów turystycznych. Ubiegłoroczny festiwal wygenerował również rekordową liczbę wzmianek medialnych na temat Festiwalu, tym razem było ich ponad 9000 razy, z czego ponad 700 to publikacje zagraniczne. Łączny ekwiwalent reklamowy wydarzenia został wyceniony przez renomowana firmę Press – Serwis Monitoring Mediów na ponad 30 milionów złotych. Dodatkowym aspektem oddziaływania festiwalu są działania promocyjne prowadzone przez organizatorów wydarzenia, które ta sama firma wyceniła na ponad 8 milionów złotych. Zarówno Dyrektor Festiwalu Marek Żydowicz jak i Dyrektor Europejskiego Centrum Filmowego CAMERIMAGE Kazimierz Suwała podkreślali, że miniona edycja EnergaCAMERIMAGE okazał się sukcesem, ale jest jedynie zapowiedzią tego jakie możliwości otworzą się przed Festiwalem jak i miastem gospodarzem wydarzenia, gdy powstanie już siedziba ECFC.